Syksyllä 2022 aloitettu Ylöjärven kaupungin brändityö on valmistunut. Työn tulokset on koottu käsikirjaan, joka kiteyttää brändin ytimen sekä esittelee sen visuaaliset peruselementit, näkyvimpänä kaupungin uuden logon.
Ylöjärven uuden brändin johtoajatuksena, on että ”parempi arki kumpuaa suurenmoisen tavallisesta elämästä”. Ylöjärvi pitää tavallisuutta vahvuutena ja puhuu lämmöllä ja ylpeydellä ihanan tavallisen arjen puolesta. Ylöjärvi on rohkeasti sellainen kuin on – tavallisuuden superlatiivi, paikka, jossa ihmiset voivat elää omannäköistä, suurenmoisen tavallista elämää.
– Uusi brändi on jotakin hyvin ylöjärveläistä, välitöntä, eteenpäin katsovaa, rehellistä ja hieman itseironista, kaupunginjohtaja Pauli Piiparinen kuvailee.
Ylöjärvellä ei ole yhtä slogania, vaan yhteinen tapa ja asenne välittää brändin perusteita eri kohderyhmille niiden omasta näkökulmasta.
Ylöjärven kaupungin logo uudistui brändityön myötä. Logon kirjaimet on piirretty käsin. V-kirjaimen muoto on saanut alkunsa Ylöjärven edellisen, pitkäaikaisen logon symbolin muodosta. Värityksellä korostettu, ö-kirjaimen sisään kätketty muoto kuvastaa sekä vettä että liikettä.
Ylöjärven uusi visuaalinen ilme näkyy heti tuoreeltaan uudessa kaupunkitapahtumassa, Korttelipäivässä, Ylöjärven keskustassa lauantaina 2. syyskuuta. Uusi ilme otetaan käyttöön vaiheittain kaupungin viestintäkanavissa ja -materiaaleissa.
Ylöjärven kaupunki on strategiassaan ja kasvuohjelmassaan sitoutunut kehittämään kaupunkimarkkinointia pitkäjänteisesti.
– Brändityö luo vahvan pohjan markkinoinnin kehittämiselle. Brändi on ytimeltään pysyvää, mutta samalla se on tarkoitettu elämään ja kehittymään Ylöjärven mukana, kaupunginjohtaja Pauli Piiparinen tiivistää.
Ylöjärven kaupunki kiittää lämpimästi kaikkia brändityöhön osallistuneita. Prosessin aikana toteutettiin muun muassa asukaskysely, johon vastasi peräti tuhat ylöjärveläistä. Brändityön yhteistyökumppanina toimi markkinointitoimisto Staart.
Lisätietoja
- www.ylojarvi.fi/brandi (brändikäsikirja, linkki brändivideoon)
- Kaupunginjohtaja Pauli Piiparinen, p. 040 133 4848, etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi
- Viestintäpäällikkö Tiina Helminen, p. 050 437 1247, etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi
Ylöjärven uusi brändi ja logo tulevat näkymään laajalti kaupungin viestintä- ja markkinointimateriaaleissa. Tältä näyttää esimerkiksi uusi tienvarsitaulu Vaasantiellä Ylöjärven keskustan kohdalla.