Luokkien 1-4 oppilaiden päivittäinen aikataulu
1.tunti 8.00-8.45
2.tunti 8.45-9.30
Välitunti
3.ja 4.tunti 10.00-11.45 (sisältää ruokailun liukuvasti)
Välitunti
5.tunti 12.15-13.00
6.tunti 13.00-13.45 tai 13.05-13.50
Välitunti
7.tunti 14.00-14.45
Luokkien 5-6 päivittäinen aikataulu
1.tunti 8.15-9.00
2.tunti 9.00-9.45 tai 9.05-9.50
Välitunti
3. ja 4.tunti 10.05-11.50 (sisältää ruokailun liukuvasti)
Välitunti
5.tunti 12.15-13.00
Välitunti
6.tunti 13.00-13.45/13.10-13.55
Välitunti
7.tunti 14.00-14.45
8.tunti 14.50-15.35
Luokkien 7-9 päivittäinen aikataulu ja
alueellinen erityisopetus päivittäinen aikataulu
1.tunti 8.15-9.00
2.tunti 9.00-9.45 tai 9.05-9.50
Ulkovälitunti
3.tunti 10.05-10.50
4.tunti 11.00-11.45 tai 11.15-12.00
(ruokailut 10.50-11.15 tai 11.45-12.15)
Välitunti ruokailun yhteydessä tai 3. ja 4. tunnin välissä
5.tunti 12.15-13.00
Välitunti
6.tunti 13.10-13.55
7.tunti 14.00-14.45
8.tunti 14.50-15.35
Koulujen työ- ja loma-ajat Ylöjärvellä lukuvuonna 2024-2025
Syyslukukausi
- 7.8. – 20.12.2024
- Syysloma (vko 42)
14. – 20.10.2024
Kevätlukukausi
- 7.1. – 31.5.2025
- Talviloma (vko 9)
24.2. – 2.3.2025 - Pääsiäisloma
17.4.-21.4.2025
Ylöjärven kaupungin opetussuunnitelma
Kauraslammen koulun opetussuunnitelma (pdf)
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit luokilla 4-9
Erityisopetuksen tavoitteena on auttaa oppilasta oppimisvaikeuksissa eri tukimuodoin, jotka määräytyvät vaikeuksien laadun ja laajuuden mukaan. Oppilaalle pyritään tarjoamaan mahdollisuudet edetä opinnoissaan ja suorittaa peruskoulun päättötodistus.
Osa-aikainen erityisopetus
Kauraslammen koulussa työskentelee yhdeksän osa-aikaista erityisopetusta antavaa laaja-alaista erityistyisopettajaa. Laaja-alainen erityisopettaja konsultoi, on tiiviissä yhteistyössä muiden opettajien kanssa, seuraa yleisopetuksen oppilaiden oppimista ja tuentarvetta ja tarvittaessa tekee seulontatestejä oppilaille. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan oppilaille, joilla on lieviä oppimisvaikeuksia esim. kielissä, matematiikassa tai äidinkielessä, lukivaikeutta, keskittymisvaikeuksia tai muuta oppimiseen liittyvää tuen tarvetta. Osa-aikainen erityisopetus voi totetutua luokassa ns. samanaikaisopetuksena tai pienryhmässä erillisessä luokassa.
Pienryhmäopetus
Pienryhmiä koulussa on kuusi. Pienryhmissä oppilaat työskentelevät erityisluokanopettajien ja aineenopettajien johdolla yksilöllisten edellytystensä mukaisesti. Pienryhmissä oppilaat voivat olla kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti integroituen yleisopetuksen ryhmiin.
Tuen portaat
Koulunkäynnin tuki on kolmiportaista. Kaikki oppilaat kuuluvat yleisen tuen piiriin. Tarvittaessa oppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma yleiseen tukeen. Mikäli yleinen tuki ei ole riittävää, oppilaalle laaditaan pedagoginen arvio ja aloitetaan tehostettu tuki. Tällöin oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma ja siihen kirjataan ne tuen muodot, joita suunnitellaan oppilaan koulunkäynnin tueksi. Mikäli tehostettu tuki ei ole riittävää, oppilaalle voidaan laatia pedagoginen selvitys erityisen tuen päätöstä varten. Erityisessä tuessa oleville oppilaille laaditaan aina henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, HOJKS.
Oppilas voi saada tukea opiskeluunsa sekä lyhyemmissä että pidemmissä jaksoissa. Alkuopetusluokilla annetaan lisäksi ns. luki-puheopetusta resurssien mukaan. Opettajat tiedottavat oppilas- ja luokkakohtaisesta koulunkäynnin tuesta. Koulunkäynnin tukeen ja erityisopetusryhmiin voi tulla muutoksia myös lukuvuoden aikana.
Voitte olla opettajiin yhteydessä, mikäli jokin asia mietityttää. Erityisopettajia tapaa myös vanhempainiltojen yhteydessä ja he osallistuvat myös oppilashuoltoryhmien toimintaan. Erityisopettajat tavoittaa parhaiten Wilman välityksellä tai puhelimitse.
Koulunkäynninohjaajat avustavat oppilaita opettajien työparina pienryhmissä ja yleisopetuksen luokissa.
Opinto-ohjaajien luokat, lukuvuosi 2024-2025
Leila Kontteli: luokat 7CDEF, 8DEFG, 9DEFG
Marjaana Herlevi: luokat 7ABK, 8ABI, 9ABCKL
Veera Hänninen: luokat 7GHIJ, 8GH, 9HI
Opinto-ohjauksen vuosikello
Koko vuoden
- koti-koulu -yhteistyö
- seutukunnalliset ja kaupunkitason yhteiset kokoukset
- ohjausverkostotapaamiset, konsultointi ja oppilashuoltotyö
- koulutukset ja työelämä- ja koulutustiedon päivitys
- toisen asteen koulutuksen yhteistyö
- kolmannen sektorin yhteistyö
- työelämäyhteistyö
Elokuu
- lukuvuoden työn suunnittelu
- 7.-luokkien ryhmäyttäminen
- kevään yhteishaussa sijoittuneiden oppilaiden tilastointi
- kevään yhteishaussa sijoittumisen seuranta ja oppivelvollisuusvalvojalle raportointi
- tiedonsiirrot toisen asteen oppilaitoksiin
Syyskuu
- koko koulun yhteinen vanhempainilta
- 9.-luokkalaisten ohjauskeskustelut
Lokakuu
- 9. luokkien toisen asteen koulutusvaihtoehtoihin tutustuminen, oppilaitosvierailut ja koulutuskokeilut
- 9.-luokkalaisten ohjauskeskustelut
Marraskuu
- valinnaisaineiden esittely 7. luokille
- 9. luokkien toisen asteen koulutusvaihtoehtoihin tutustuminen ja oppilaitosvierailut
- 9. luokkien TET-viikot
- yhteishakuinfo 9.-luokkalaisten huoltajille
- 9.-luokkalaisten ohjauskeskustelut
Joulukuu
- valinnaisaineiden valinta 7. luokilla
- yhteishaun demo 9. luokilla
- 9.-luokkalaisten ohjauskeskustelut
Tammikuu
- valinnaisaineiden esittely ja valinta 8. luokilla
- yhteishakutiedote 9.-luokkalaisten huoltajille
- 9.-luokkalaisten yhteishakusuunnitelmien palautus
- Ylöjärven lukion ja Tampereen seudun ammattiopiston esittelyillat 9. luokille
- 9.-luokkalaisten ohjauskeskustelut
- tehostetun ohjauksen oppilaiden ohjauskeskustelut
Helmikuu
- luokkien yhteishaku alkaa
- 9.-luokkalaisten ohjauskeskustelut
- tehostetun ohjauksen oppilaiden ohjauskeskustelut
- JOPO:lle haun info oppilaille
Maaliskuu
- 9. luokkien yhteishaku jatkuu
- 9. luokkien Yrityskylä-vierailut
- tehostetun ohjauksen oppilaiden ohjauskeskustelut
Huhtikuu
- ainevalintakorttien toimittaminen lukioihin tarvittaessa
- tehostetun ohjauksen oppilaiden ohjauskeskustelut
Toukokuu
- Kasipäivät Koulutuskeskus Valossa 8. luokille
- 8. luokkien TET-viikot
- tulevien 7.-luokkalaisten tutustumispäivä ja vanhempainilta
- toisen asteen tiedonsiirron valmisteleminen
- tehostetun ohjauksen oppilaiden ohjauskeskustelut
Kesäkuu
- yhteishakutulokset
- opiskelupaikatta jääneiden oppilaiden ohjaus
Opinto-ohjauksen sisällöt
- luokalla
- minäkuva, itsetuntemus
- opiskelu yläkoulussa
- opiskelutaidot ja – tekniikat
- valinnaisaineet
- luokalla
- itsetuntemuksen syventäminen
- Suomen koulutusjärjestelmä
- opiskeluvaihtoehdot peruskoulun jälkeen
- ammatit ja työelämä
- TET-viikko (keväällä)
- luokalla
- TET-viikko (syksyllä)
- jatko-opinnot
- oppilaitosvierailut
- ohjauskeskustelut opon kanssa
- yhteishaku
- ammatit ja työelämä
Kauraslammen koulussa havainnoidaan, ylläpidetään ja kehitetään turvallisuuskulttuuria jatkuvasti. Jokaista koulussa toimivaa aikuista ja oppilasta kannustetaan toimimaan turvallisen oppilaitosympäristön rakentajana. Tärkeää on riskien tunnistaminen, ennaltaehkäiseminen, ennakointi sekä varautuminen mahdollisiin poikkeamatilanteisiin. Koulussa kehitetään jatkuvasti valmiutta mm. harjoittelemalla ja päivittämällä tietoja sekä osaamista säännöllisesti.
Mikäli koulussamme ilmenee poikkeamatilanne, koulun henkilökunta on perehdytetty toimimaan sekä rakennuksesta poistumiseen että sisälle suojautumiseen. Huoltajien on tällöin syytä odottaa rauhassa koululta tulevia tilannetietoja. Niitä välitetään niin nopeasti kuin on mahdollista Wilman ja koulun internet-sivujen kautta. Huoltajien on hyvä toimia poikkeamatilanteessa siten, ettei viestintäliikenne kuormitu. Poikkeamatilanteissa tiedotetaan huoltajia aina mahdollisimman nopeasti.
Turvallisuussyistä koulun varautumissuunnitelmia ei julkaista koulun internetsivuilla.
Kouluruokailu