Lielahti–Ylöjärvi välin raitiotien hankesuunnitelma laaditaan vuosien 2025–2027 aikana yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa, päätti Ylöjärven kaupunginhallitus osaltaan 16.12.2024. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen. Tampereen kaupunginhallitus päätti asiasta osaltaan jo 9.12.
Rataosuus haarautuu Tampereen Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannan keskusaukiolla, Nottbeckin aukiolla ja päättyy Ylöjärvellä Kuruntien Leijapuiston päätepysäkille. Raitiotieliikenne Lentävänniemeen alkaa 7. tammikuuta 2025.
Hankesuunnitelma on Tampereen raitiotien suunnittelujärjestelmän toiseksi tarkin suunnitelma ja toiseksi viimeinen suunnitelma ennen päätöksentekoa raitiotien ratahaaran rakentamisesta. Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiestä tehty tarkentava yleissuunnitelma hyväksyttiin kunnissa helmikuussa 2023.
Raitiotien Lielahti–Ylöjärvi-rataosuus sisältää 8,0 kilometriä uutta raitiotierataa ja kahdeksan raitiovaunupysäkkiparia, joista viisi on Ylöjärven puolella. Se yhdistää Tampereen Hiedanrannan ja Lielahden kaupunginosat sekä Ylöjärven Teivon, Mäkkylän ja Soppeenmäen kaupunginosat sekä Kuruntien varren maankäytön.
Alustavat katusuunnitelmat ja vaikutusten arviointi
Hankesuunnitelmassa laaditaan raitiotien linjaraiteista alustavat katusuunnitelmaluonnokset. Hankesuunnitelman myötä raitiotieradan tilantarve, tekniset ratkaisut ja toteuttamisen vaikutukset tarkentuvat.
Hankesuunnitelma tehdään vuorovaikutteisesti sidosryhmien ja kuntalaisten kanssa. Ratahaaran raitiotiesuunnittelun rinnalla etenee Ylöjärven ja Tampereen kaupunkien asemakaavahankkeita, joiden valmistelua tarkentuva tietämys ratahaaran raitiotiestä myös palvelee.
Hankesuunnitelmaan sisältyy kattavat vaikutusten arvioinnit muun muassa koskien alue- ja yhdyskuntarakennetta, elinvoimaa, vetovoimaa ja imagoa, kaupunkikuvaa, maisemaa ja kulttuurihistoriaa, sosiaalista kestävyyttä, ekologista kestävyyttä sekä liikenteellisiä vaikutuksia.
Suunnitelmaan sisältyy raitiotien ratahaaran toteuttamisen kannattavuuden arviointi. Kannattavuuden arviointiin sisältyy kustannusarvion laatiminen, taloudellinen, aluetaloudellinen ja maankäytöllinen vaikutusten arviointi, kiinteistötaloudellinen arviointi, kuntataloudellinen hyötykustannuslaskelma sekä valtion ohjeiden mukainen hankearviointi.
Mahdollistaa toteutussuunnittelua ja päätöksiä
Hankesuunnitelman valmistuttua Ylöjärven ja Tampereen kaupunginvaltuustojen on mahdollista päättää esimerkiksi raitiotien toteutussuunnitteluun ryhtymisestä ja toteutussuunnittelun tavoiteaikataulusta.
Hankesuunnitelman kustannusarvio on 1,0 miljoonaa euroa. Kustannuksista vastaavat Ylöjärven kaupunki ja Tampereen kaupunki. Kaupunkien lokakuussa hyväksymässä Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimusluonnoksessa kaudelle 2024–2027 on 0,3 miljoonan euron valtiontuen varaus Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiehankesuunnitelman laatimiseen.
Suunnittelukonsultit on mahdollista kilpailuttaa kevään 2025 aikana. Hankesuunnitelman laatiminen voidaan aloittaa alkusyksystä 2025, jolloin suunnitelma voisi valmistua vuoden 2027 aikana.
Osakassopimuksen aikataululiitteet päivitettiin
Ylöjärven kaupunginhallitus hyväksyi kaksi Tampereen Raitiotie Oy:n osakassopimuksen päivitettyä liitettä kokouksessaan 16.12.2024. Päivitetyt liitteet 6.1 b ja 6.1 c koskevat raitiotien laajentamisen toteutusjärjestystä sekä suunnittelun ja rakentamisen aikataulua. Liitteissä Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiehaaran rakentaminen ajoittuisi vuosille 2032–2035.
Hankesuunnitelma: kaupunginhallitus 16.12.2024 (esityslista)
Osakassopimuksen liitteet: kaupunginhallitus 16.12.2024 (esityslista)
Lisätietoja
Kehityspäällikkö Mari Ruissalo, p. 044 486 3124, etunimi.sukunimi@ylojarvi.fi
Kuva: Ylöjärven rataosuus haarautuu Tampereen Lentävänniemen raitiotieradasta Hiedanrannassa, Nottbeckin aukiolla ja päättyy tarkentavan yleissuunnitelman mukaan Ylöjärvellä Kuruntien Leijapuiston päätepysäkille.