Tampereen kaupunkiseudun kunnat ovat käynnistäneet perustietotekniikkapalveluidensa uudistamisen. Kuntien tavoitteena on parantaa tietojärjestelmien toimivuutta, turvallisuutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Seutuyhteistyönä toteutettavassa projektissa pyritään sujuvoittamaan kuntalaisten ja henkilöstön arkea.
Kilpailutetut perustietotekniikkapalvelut tulevat käyttöön Tampereen lisäksi Hämeenkyrön, Ylöjärven, Nokian, Pirkkalan, Lempäälän, Vesilahden, Kangasalan ja Oriveden kunnille sekä useille niiden omistamille yhtiöille. Kilpailutuksessa ovat mukana myös kuntien varhaiskasvatus, perusopetus ja toisen asteen opetus. Kilpailutus koskettaa yhteensä lähes 100 000 käyttäjää ja noin 55 000 työasemaa.
– Tampereen seudulla on tehty pitkään ICT-yhteistyötä yli kuntarajojen, ja nyt käynnistyvä hankinta jatkaa tätä perinnettä. Projektissa on tavoitteena paitsi hankkia nykyaikaiset perustietotekniikkapalvelut, myös löytää yhdenmukaisia ICT-ratkaisuja seudun opetuksen tarpeisiin, Tampereen kaupungin digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja Maria Nikkilä kertoo.
Perustietotekniikan palvelut on kilpailutettu Tampereen seudulla edellisen kerran vuonna 2015. Hankinnan kohteena ovat seuraavat perustietotekniikkapalveluiden palvelukokonaisuudet:
1. Käyttäjätukipalvelut
2. Päätelaitteiden elinkaaripalvelut
3. Käyttö- ja kapasiteettipalvelut
4. Pilvipalvelut
5. Tietoturvapalvelut
6. Identiteetinhallinta
7. Asiantuntijapalvelut
8. Palvelunhallinta
Kiinnostuneet yritykset voivat jättää osallistumishakemuksensa 1.7.2024 kello 14.00 mennessä
Tampereen kaupunkiseudun kunnat käynnistävät perustietotekniikan palveluiden kilpailutuksen julkaisemalla osallistumispyynnön. Perustietotekniikkapalveluiden hankinnan osallistumispyyntö on saatavilla julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa.
– Hankinnassa haemme kumppania, joka kykenee palvelemaan ja hallitsemaan useiden kuntien tarpeita ja joka samalla ymmärtää perustietotekniikkapalveluiden nykypäivän mahdollisuudet, hankintavaiheen projektipäällikkö Päivi Hodgson kuvailee.
Hankinnasta kiinnostuneet tarjoajat voivat jättää osallistumishakemuksensa 1.7.2024 kello 14 mennessä. Tarjoajilla on mahdollisuus esittää hankinnasta kysymyksiä 11.6.2024 kello 14 mennessä.
Lisätietoa hankinnan sisällöstä ja ohjeet kysymyksien sekä hakemuksien lähettämiseen Hilma-palvelussa.
Lisätietoja
Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän johtaja Maria Nikkilä, etunimi.sukunimi@tampere.fi
Uutinen on julkaistu Tampereen kaupungin sivuilla 4.6.2024.