Opiskelu koulun ulkopuolella on oleellinen osa joustavaa perusopetusta. Oppilaat suorittavat lukuvuoden aikana neljä työpaikkaoppimisjaksoa (T-OPPI) ja tutustuvat Pirkanmaan alueen 2. asteen oppilaitoksiin (painotus 9.luokalla). Lisäksi tehdään mahdollisuuksien mukaan opintoretkiä, leirikoulumatkoja sekä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Joustavassa perusopetuksessa korostuu oppilaan kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys. Opetuksessa painottuu oppiaineiden opetuksen lisäksi elämänhallinta- ja yhteistyötaitojen harjoittaminen. JOPOn konkreettisena tavoitteena on keskiarvon nostaminen, perusopetuksen päättötodistuksen saaminen ja jatkokoulutukseen hakeutuminen.
JOPO-luokalla on oma opettaja ja ohjaaja. Oman opettajan lisäksi oppitunteja voivat pitää koulun aineenopettajat mm. valinnaisaineissa tai tarpeen mukaan muissa oppiaineissa. Ylöjärven JOPOlla opiskelee lukuvuonnan 2024-2025 noin 12 oppilaan ryhmä 9. -luokkalaisia oppilaita.
Tavoitteena on tukea nuoria monipuolisesti ja ennaltaehkäistä ongelmia puuttumalla niihin varhaisessa vaiheessa. Jos oppilaalla on haasteita koulunkäynnin suhteen, esim. arvosanat ovat heikkoja/tyydyttäviä, poissaoloja on runsaasti, koulumotivaatio on heikentynyt, voi JOPO-toiminta olla avain muutokseen.
JOPOlla harjoitellaan itsenäistä, omatoimista ja vastuullista työskentelyä sekä koulussa että työelämäjaksoilla, joten JOPO-toimintaa ei suositella oppilaille, joilla on laajoja oppimisvaikeuksia ja/tai useita yksilöllisen oppimäärän mukaan suoritettavia aineita.
Ennen kaikkea JOPOlle hakeutuminen edellyttää, että nuorella on oikea asenne ja omaa halua muutokseen sekä tahto sitoutua toimintaan koko lukuvuodeksi (tai kahdeksi). Jotta JOPO-vuosi tuottaisi hyviä oppimiskokemuksia, nuorella tulisi olla kyky ja halu toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa, joita yhteistyö koulun ulkopuolisten tahojen kanssa edellyttää esim. T-OPPI-jaksoilla.